JAK TO DZIAŁA???
Zasada działania jest bardzo
prosta - w komorze reakcyjnej generatora po doprowadzeniu do niej prądu z
układu elektrycznego samochodu, zachodzi proces elektrolizy wody, w wyniku
czego otrzymujemy dwa gazy tlen oraz wodór. Następnie mieszanka tlenu i wodoru
jest doprowadzana do komory spalania silnika, gdzie w połączeniu z benzyną oraz
powietrzem jest spalana. Co zyskujemy dzięki dodaniu do mieszanki
paliwo-powietrze wodoru oraz tlenu:
- dodanie tlenu powoduje
zwiększenie efektywności procesu spalania. Przy użyciu klasycznej mieszanki
powietrza z paliwem to drugie nie zostaje wbrew pozorom spalone do końca.
Obecnie średnia wydajność to 25% dla samochodów benzynowych i 35% dla diesli
(co jest powodem ich niższego spalania). 5% tracone jest na tarcie, dalsze 60-70%
na chłodzenie i w postaci spalin. O tym jaki wpływ na spalanie ma ilość
dostarczanego tlenu można się przekonać obserwując chociażby proces spawania
gazowego, w pierwszym momencie gdy odpalamy palnik dostarczany jest jedynie
acetylen, płomień ma barwę czerwoną oraz wydziela bardzo dużą ilość czarnego
dymu, po otwarciu zaworu z tlenem płomień zmienia barwę na niebieską i
praktycznie nie widzimy spalin.
- dodanie wodoru, który
charakteryzuje się unikalnymi właściwościami z punktu widzenia paliwa silnikowego
(właściwości te obejmują: duże ciepło spalania, szerokie granice palności, małą
energię zapłonu, wysoką temperaturę samozapłonu, wysoką prędkość spalania ),
dla którego liczba oktanowa wynosi 130 ( liczba oktanowa określa odporność
mieszanki paliwowej na samozapłon i spalanie detonacyjne ), powoduje dodatkowe
podniesienie wydajności procesu spalania.
Wszystko to powoduje, że
możemy ograniczyć, poprzez przesterowanie sond lambda, ilość benzyny
doprowadzanej do komory spalania, przy jednoczesnym zachowaniu parametrów
trakcyjnych oraz na redukcję zanieczyszczeń emitowanych przez pojazd.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz